Villkor och prisinformation
Nedan följer våra villkor, genom att köpa någon av våra tjänster så accepterar du som kund nedanstående punkter. Vi förbehåller oss rätten att ändra villkoren vid behov.
1. Pris
2. Rutavdrag
3. Betalning & Fakturering
4. Skador vi åstadkommit
5. Kvalitetskontroll
6. Fakturering och betalning
7. Arbetsmiljö
8. Avbokningar
9. Sjukanmälningar
10. Avbeställning utav våra städtjänster under en längre period
11. Rödadagar / helgdagar (Flyttstädningar / Storstädningar / Fönsterputs)
12. Utebliven städning
13. Tider
14. Nycklar
15. Larmkod
16. Uppsägning av tjänst
17. Extra tillval
18. Villkor för flyttstädning
19. Utförande garanti hemstädning
20. Utförande garanti flyttstädning
21. Städmaterial (krav)
22. Timpott - Förtydligande
23. Timpott - Innestående timmar vid uppsägning av tjänst
1. Pris (Uppdaterat 2016.10.01)
175-190 kr (Efter RUT) inklusive moms per timme räknat efter 1 person om inget annat avtalats muntligt/skriftligt. Eventuella framtida prishöjningar följer städindex eller avtal.
2. Rutavdraget
Vi drar av 50 % (RUT avdraget) direkt på fakturan, vi förutsätter därmed att ni som kund har rätt till RUT avdraget. Har ni som kund inte rätt att utnyttja er av RUT avdraget måste ni upplysa oss om detta. Skulle det senare visa sig att ni inte har rätt till avdrag så kommer ni bli fakturerade resterande kostnad som vi tidigare dragit av. Om ni når maxbeloppet reserverar vi oss för att ställa om fakturan till Er som kund så får ni själva begära avdrag.
Betalas inte en faktura trots upprepade påminnelser, då makulerar vi avdraget och ställer om en ny faktura med hela beloppet.
3. Betalning och fakturering
Fakturering sker retroaktivt och skickas ut månadsvis, 15 förfallodagar. Fakturorna förfaller alltid den sista varje månad. Företag faktureras i förskott. Påminnelseavgift 60kr vilket läggs på faktura. Ränta enligt räntelagen. Välj mellan Autogiro, E-faktura, E-post och pappersfaktura, 35kr fakturaavgift för pappersfakturor.
4. Skador vi åstadkommit – Policy för ersättningsanspråk
Städalliansen samt anslutna medlemsföretag = "S" eller "Städalliansen" i följande textstycke. S är försäkrade i Länsförsäkringar upp till 10.000.000kr. S ersätter skador som åstadkommits av oss på grund av vårdslöshet eller olycka. Längre ner i texten går det att läsa vad som ersätts. Skador som inte ersätts: Skador som uppkommit på grund av bristande information till städaren och oss, t.ex. angående skötsel av en vis typ av material, ersätter S inte uppkommen skada för. S ersätter inte skador som åstadkommits p.g.a. att lös/fast inventari inte är korrekt monterade eller placerade. Detta kan t.ex. vara fönsterbrädor som inte sitter fast eller föremål som är placerade väldigt instabilt. Det är därför till stor vikt att ni som kund upplyser S om ni har någon lös eller fast egendom som kräver särskild aktsamhet. S ersätter inte förslitningsskador på fasta eller lösa inventarier som uppkommer vid ett normalt utförande av beställd tjänst. S Ersätter inte föremål som går sönder vid normal städberöring på grund av instabilitet, dåligt montage , dåliga fästen. Sammanfattning om S syn på ersättningsanspråk: S måste kunna vidröra inventarier och utföra en fackmannamässig tjänst utan att dessa går sönder.
Inventarier som behöver extra aktsamhet skall meddelas S skriftligt och skrivas in i städprotokollet.
*Städalliansens personal
S personal skall alltid upplysa kontoret om något föremål går sönder under städning, ni som kund skall alltid bli upplyst om något skulle gå sönder. Ingen i personalen kommer någonsin under några villkor bli ersättningsskyldiga för skador ute hos kund. Detta i syfte om att alla skador skall rapporteras in och inget skall undangömmas.
*Städutrustning
Förslitningsskador på dammsugare, moppar och tillbehör till dessa ersätts inte. Ni som kund ansvarar för att filter i dammsugare är i bra skick och att dessa samt övriga delar underhålls.
*Ersättning för lös/fastinventarier
Vid uppkommen skada sker ersättning först efter inlämnandet av ett korrekt kvitto/faktura för inventariet. Finns kvitto ej att tillgå kan kund införskaffa en likvärdig vara eller produkt. Priset ska vara marknadsmässigt och inköpen ska ske från en välsorterad handel eller webbshop. Beställningar från utlandet eller avvikelser i priset jämfört marknadspriser ska godkännas skriftligt av S innan accept. Går det ej att finna en likvärdig produkt, eller att det råder osäkerhet i om inventariet kund vill beställa är likvärdig eller om priset avviker från vad som anses vara normalt ska kund ta in S skriftliga godkännande innan beställning.
S betalar inte ut ersättning till kund för konsultation, införskaffandet, transport eller förlorad arbetstid vid införskaffandet av inventariet.
*Ersättning för fasta inventarier (GOLV)
Ersättning utgår efter skicket på inventariet. Vattenskador på golv som uppkommit på grund av vårdslöshet eller olycka ersätter Städalliansen hela kostnaden för arbete / material för att byta ut golvet / de skadade delarna till ett nytt i samma prisklass, ersättningsavdrag görs på slitna och gamla golv. Golvskador som uppstår på grund av Våtmoppning ersätts inte, S rekommendationer är att använda en fuktmopp på trägolv. S ersätter inte rep skador på golv som uppkommit vid utdragande av spisar, kylskåp, vinskåp eller flytt av tvättmaskin/torktumlare eller liknande inventarier. Kund ansvarar för att det går att flytta/dra ut inventarier om ni beställer detta. Skador som kan uppstå; repor eller spruckna plattor. ( kyl/frys, spis och tvättmaskin/torktumlare ) ingår i flyttstädningar.
Är det känsliga golv skall en kartongskiva eller liknande läggas under för att flytta på ett säkert sätt. Det är kund som ansvarar för att informera om att golven är känsliga och se till att en kartongskiva/handduk finns på plats. Endast skriftlig information gäller.
*Ersättning för fasta inventarier (Delbara fönster)
Karmbrott eller sprickor i fönster som uppkommer vid delning av fönster fönster ersätts inte, fönsterputs av delbara fönsterrutor sker på kundens risk.
*Ersättningsbelopp
Ersättning för skador över 8 000 kr utreds och fastställs av Länsförsäkringar. Ersättning för skador under 8 000 kr fastställs av Städalliansen.
Inköp och beställningar över 2 000 kr ska ha S skriftliga godkännande innan S ger accept för att stå för kostnaden.
Priserna under stycket ”ersättningsbelopp” är exklusive moms.
Ingen hänsyn till affektionsvärde tas med i beräkningarna för någon ersättning.
5. Kvalitetskontroll
Vi har regelbundet avstämningskontroller där arbetsledare oanmälda kommer ut till städningar för kontroll av städkvalité och att tidskort och städprotokoll följs och fylls i korrekt. Oftast sker kontroller i direkt anslutning till städet men det kan förekomma att vi dyker upp ett par timmar efter avslutad städning, men självklart inom vanlig arbetstid.
6. Betalning & Fakturering
Betalning sker antingen via e-faktura eller vanlig pappersfaktura, båda med 15 dagars betalningsvillkor. Rutavdraget dras direkt på fakturan om vi inte fått reda på att ni ej är berättigade till detta. Fakturering sker i slutet av månaden och gäller föregående månad. Påminnelseavgiften ligger på 60kr. Väljer man e-faktura blir första fakturan en pappersfaktura och anmälan för e-faktura görs sedan av kund hos bank med hjälp av organisationsnumret som står i denna. Väljer man alternativet pappersfaktura tillkommer porto på 35kr.
7. Arbetsmiljö
Vi önskar att leksaker och andra småprylar är upplockat från golv. Lådor och annat som finns under sängar får gärna ställas upp på dessa eller annan lämplig yta. Ju färre saker som står på golven, desto gladare kommer vår personal att vara, och ett bättre arbete kan göras på kortare tid. Ytor som är belamrade med saker kommer endast städas där man kommer åt. Ni som kund ansvara att bostaden är en säker arbetsplats för oss. Är någon i hemmet sjuk ser vi helst att personen ej är hemma, alternativt håller sig i ett rum vi kan hoppa över att städa. Är personen mycket smittsamt sjuk, såsom magsjuk, kan vi inte riskera vår hälsa och städa i hemmet.
8. Avbokning
Behöver ni avboka städningen tar vi en inställningsavgift på 150kr inklusive moms. Avbokningar kan göras fram till 24 timmar innan aktuell städ. Avbokningar fram till 08:00 samma dag kan göras vid giltig orsak (smittsam sjukdom) Lyckas vi inte ta oss in i bostaden inom en timme på grund av att det t.ex. inte finns en nyckel, då debiterar vi normalpris efter det antal timmar vi avtalat för städningen. Avbokningar tas emot via kundinlogg i keymaster.se / Det går även bra att ringa in avbokningar till journummret som gäller samma dag.
9. Sjukanmälningar
Vid tillfällig, smittsam sjukdom (ej förkylning) i hemmet utförs ej städningen pga. risken för personalens hälsa. Sjukanmälningar kan göras fram till 08:00 samma dag och precis som vid vanliga avbokningar utgår en avgift om 150 kr. Vid förkylning måste du ringa och meddela kontoret att ni är hemma men att det endast är en förkylning. Om detta inte är gjort har personalen inte tillstånd att gå in i hemmet, med risk att ni blir debiterade för städningen utan att den utförs.
10. Avbeställning utav våra städtjänster under en längre period
Vid längre uppehåll (längre än 4 veckor) tar vi en avgift på 150kr per månad. Detta för att täcka administrativa utgifter och att ni skall få behålla er schemaplats. Uppehållet måste meddelas skriftligt minst sex veckor i förväg via Keymaster.se
Önskar du pausa städabonnemanget (vid timpott) ska detta meddelas minst två måndar i förväg, det går endast att pausa städabonnemanget månadsvis, t.ex. hela juli eller augusti.
11. Under helg / rödadagar / fönsterputs
Under helgdagar har vi ingen öppen support / kundservice. Ärenden tas först nästa arbetsdag. Flyttstädningar / storstädningar som drar över tiden meddelas först nästa arbetsdag med undantag på stora avvikelser ( + 3 timmar ) Detta måste bekräftas skriftligt (Sms, Mail) från administrativ personal/Kund. Önskemål om att veta hur arbetet fortlöper kan tas med personal på plats, be om detta! Om du önskar att en städning ej får ta mer än utsatt tid så skall detta meddelas i samband med bokningen och en lista skall bifogas om vilka moment som kan prioriteras bort.
12. Utebliven städning
Skulle så stor del av vår personal mot förmodan bli sjuk eller att vi av annan anledning skulle behöva ställa in en städning, kommer vi att erbjuda en ny tid snarast möjligt. I de flesta fall ordnas detta till kommande arbetsdag, med undantag från röda dagar eller force majeure.
13. Tider
Kunder tilldelas vid start en fast schematid som normalt följs med en flexibel tidsram på ca 45 minuter. Denna tiden kan komma att behöva ändras för att förhindra luckor i schemat och vi önskar därför att man anger ett tidsspann inom vilket det är ok att schematiden flyttas.
14. Nycklar (Korrigerade villkor: 2013-12-01)
Nycklar som vi blir tilldelade förvaras av den nyckelansvarige (personen som städar) för varje kund. Denna ska så långt som möjligt förbli samma under loppet av städtjänsten men kan komma att ändras vid omläggning av schema. Nycklarna förvaras utan någon märkning/koppling till Er som kund. Vid eventuell förlust av nycklar ersätter vi kostnaden för en ny cylinder och arbetskostnaden för detta. (Max två cylindrar), går nyckeln till fler än två dörrar måste vi meddelas om detta skriftligt.
Återlämnande av nycklar, (Hemstäd. Flyttstäd. Storstäd. Fönsterputs.)
Nycklar vi fått tilldelade och som skall återlämnas kan hämtas ut på kontoret mellan 06:30-17:00 måndag till fredag. Om du som kund ber oss skicka nycklar via brev så sker detta på eget ansvar. Vi avsäger oss allt nyckelansvar efter vi lagt nycklarna på brevlådan. Vi skickar inte nycklar via rekommenderat brev. Vi på Studentstäd avråder ifrån att skicka nycklar via post.
15. Larmkod
Eventuell larmkod som ges ut till oss måste vara en hantverkarkod som endast vi på Studentstäd har tillgång till. Detta är ett krav för att vår försäkring skall gälla.
16. Uppsägning av tjänst
Uppsägning ska meddelas skriftligt via mejl eller brev minst två veckor innan nästa inbokad städning. Uppsägningstiden är två städtillfälle oavsett hur ofta kund har städ, avbokade tillfällen räknas inte med under uppsägningsperioden. Vi bekräftar uppsägningen inom 48 timmar. Har ingen bekräftelse mottagits måste kund kontakta Studentstäd på annat sätt. Studentstäd har rätt att häva avtalet med kund omgående utan kompenation om arbetsplatsen inte bedöms som säker, eller om personal upplever någon form av hot / otrevligt bemötande.
17. Extra tillval – Fönsterputs
Hemstädskunder med fönsterputsabonnemang om minst 2 ggr om året får 30% rabatt på fönsterputs och vi på Studentstäd planerar in detta i samband med ordinarie städning. Ingen bindningstid. Om ni önskar tillhandahålla rabatten på 30% så får du som kund välja
vilka månader du önskar fönsterputs, vi kommer inte meddela när under dessa månader
fönsterputsningen sker utan kommer anpassa detta efter väder/vindar.
18. Villkor för flyttstädning / Viktig information att ta del av
Ladda ner PDF (öppnas i webbläsaren)
19. Utförande garanti för hemstädning
Vi garanterar att städningen alltid utförs på bestämd dag eller nästkommande arbetsdag.
Skulle städningen ej utföras eller flyttas till ett annat datum lägger vi till 1 timma i timbanken. Detta gäller inte om Studentstäd tillfrågar kund i god tid och kund kan tänka sig att flytta städningen till en annan dag utan att detta ställer till det. Ett exempel kan vara att någon i personalen är sjuk men kund vill hellre flytta städningen ett par dagar för att få ordinarie personal)
20. Utförande garanti för flyttstädning
Vi garanterar att städningen blir utförd, skulle vi inte dyka upp så kommer vi kompensera med 5000kr. Ersättningen betalas endast ut ifall städningen uteblir helt, skulle städningen utebli vid avtalad tid men utföras senare under samma dag eller inom en arbetsdag betalas ingen ersättning ut.
21. Städmaterial (om kund själv står för städmaterial) (Ny avtalspunkt gäller fr.o.m: 2015-02-01)
Skall finnas på plats:
Bad,Kök och Universalskum.
Fönsterputs.
Grönsåpa / Allrengöringsmedel
Microfiberdukar i bra kvalité
Wetextrasor
Interiörmopp
Mopp – Fuktmopp / Vanlig mopp
Pumpflaska ( om ni valt alternativet fuktmopp)
Dammsugare
Medel för rostfritt om detta finns.
Fönsterraka (Om duschglas/spegeldörrar finns)
Enligt beslut med skyddsombud / Facket så är det ett krav att skumflaskor och en interiörmopp finns på plats. Om detta inte finns på plats så förbehåller sig Studentstäd rätten att skicka ut det som saknas med städpersonalen och fakturera detta. Vill kund själva införskaffa skumflaskor / interiörmopp så reklamera detta inom en månad.
Studentstäd tar då tillbaka utrustningen och krediterar fakturan när kund införskaffat egen nödvändig utrustning.
22. Timpott – Förtydligande runt innestående timmar i timbanken
Tjänsten *Regelbunden hemstädning *Regelbunden kontorstädning löper månadsvis.
52, 26 eller 13 tillfällen om året (Varje, varannan vecka eller en gång i månaden)
Timmarna för städtillfällen som avbokas och inte bokas om tillfaller timbanken. Dessa timmar måste användas upp och återbetalas inte.
23. Timpott – Innestående timmar vid uppsägning av tjänst
Alla timmar i timbanken skall förbrukas, kund kan spara innestående timmar upp till ett år efter avslutat abonnemang vid en eventuell flyttstädning eller städning på ny adress.
Vid eventuellt minus i timbanken kommer dessa timmar att faktureras vid slutfakturan.
24. Timpott / +- i timbank
Det går att ligga – timmar i timbanken motsvarande två städtillfällen, avvikelser större än det kommer att justeras via fakturan. Innestående timmar måste alltid förbrukas och kan inte återbetalas.
Version – Villkor 3.1
Uppdaterat senast 2018.02.19 - Jonathan